Tortelduifjes!

Toegevoegd op: 26-02-2014
Afgelopen maandag las ik een artikel op AD.nl. De 'knulligste' posters en 'domste' verkiezingsfilmpjes. Daarin laat onder meer Kay van der Linden zijn licht schijnen over de campagnes van de gemeenteraadsverkiezingen. Jawel, dat is de Nederlandse spindoctor die het harde vak van campagneleider heeft geleerd in de Verenigde Staten. In Nederland maakte hij ´furore´ met verkiezingscampagnes van Leefbaar Nederland en de campagne van Rita Verdonk. Die overigens allemaal mislukte. Deze ´deskundige´ die een professioneel adviesburo heeft geeft commentaar op campagnes van goedbedoelde vrijwilligers van een lokale afdeling van partij X te Y.

Ik moet toegeven dat de ludieke filmpjes, originele verkiezingslogans of posters in het artikel niet allemaal even goed ogen. Of is het als in de muziek. Smaken verschillen. De één houdt van de korte harde teksten van een rapper en de ander van een melodieuze poëtische chanson. En wat de één een schreeuwerige kleur vind kan de ander niet rood genoeg vinden. Zoveel hoofden, zoveel meningen.
Het artikel triggerde me om eens beter te kijken naar de campagne uitingen in mijn eigen gemeente Gilze en Rijen. En zoals een goed jurylid betaamd heb ik de verschillende aspecten van deze volkskunst beoordeeld. Kleur, compositie, tekst en creativiteit. Hieronder het juryrapport.

De VVD Gilze Rijen Molenschot en Hulten heeft een poster met een korte stelling met een dikke oranje streep eronder. Landelijk en in andere gemeentes kom je ze ook tegen. Niet origineel maar wel herkenbaar. De slogan ´Meer mogelijk maken´ is gevaarlijk, namelijk ABN Amro gebruikte dat voor ze gered moesten worden. En hoe gaat de VVD nog meer straten, scholen, sportparken en atletiekbanen mogelijk maken?

CDA LOKAAL Gilze en Rijen heeft de verkiezingsleus  ´Werken aan lokale kracht´. Men wil vooral benadrukken dat men een lokale partij is, die toevallig ook christen-democratisch is. De poster, bescheiden in formaat, heeft CDA-groen als steunkleur. Maar het CDA LOKAAL logo heeft, voor CDA begrippen, iets revolutionairs met een vleugje rood en blauw. De opzet van de poster is verder traditioneel met de beeltenis van de lijsttrekker. En dat zal de traditionele CDA kiezer zeker aanspreken.

Kern´75 heeft een grote horizontale poster, een dwarsligger in vaktermen. De opmaak is nieuw en verfrissend, veel wit met lijst 1 in een gele balk en de silouetten van de vier kerkdorpen in zwart onderin. Wat opvalt is dat er geen verkiezingsleus op staat. En geen foto van de lijsttrekker want dat durfde Walter (50+) niet meer aan. Wel een word cloud in de vorm van een klavertje vier. Een veilige oplossing.

De poster van Gemeentebelang heeft een groot portret van Ariane Zwarts, lachend en goed in de make-up. De verkiezingsslogan is een oude bekende ´en waar je woont, moet het goed zijn.´ Daar zijn al veel woordspelingen op gemaakt. De poster is vooral  wit met een gele balk en lijkt daarmee erg op die andere lokale partij. Niet toevallig natuurlijk want ze hebben allebei Pieter als campagneleider.

PvdA Gilze en Rijen heeft een joekel van een poster. Steunkleur is natuurlijk rood en daarin de verkiezingsslogan ´Voor wie verder kijkt´. En als ik dan verder kijk zie ik de nummer 1 en 2 van de lijst met enkele rode accenten en in de verte de vier margrieten. Vooral de foto vind ik super geslaagd. Peter en Mariëlle, lachend en elkaars hand vasthoudend. Twee tortelduifjes die op het PvdA congres het ja-woord hebben gegeven.

De 'knulligste' posters en 'domste' verkiezingsfilmpjes. Moeten we ook een lokale voordracht doen? #GenRkiest

Wout